22 Kasım 2013 Cuma

Doğa Gözlemcileri

Mevsimler değiştikçe, çocuklarla birlikte bu değişimlerin çevremizde yarattığı farklılıklar hakkında sohbet ederiz. Yeni gelen mevsimle ilgili hikayeler okuruz, etkinlikler yaparız. Bahçede oynarken bu değişiklikleri gözlemlemeye çalışırız. En anlamlısı  da yaptığımız  bu gözlemlerdir. İlkbaharda açan çiçeklere, yazın bizlerle bahçeyi paylaşan karıncalara, kelebeklere, tırtıllara, sonbaharda ağaçların dökülen yapraklarına ve kışın yağan kara bakarız. Birer doğa gözlemcisi gibi koklayarak, dokunarak, görerek bu değişiklikleri deneyimleriz.
Bu aralar sonbaharın doğada yarattığı değişiklikleri inceliyoruz. Bu defa gözlem alanımızın okul bahçemizden biraz daha geniş tutmak istedik. Zebralar sınıfıyla birlikte Fenerbahçe Parkı'nda bir gözlem yürüyüşü planladık.
DSCF5426
Kocaman ağaçların arasında ve sarı, yeşil, kırmızı bir renk cümbüşünün ortasında kısa bir yürüyüş yaptık. Açık bir alan bulduğumuzda kuru yaprakların hışırtısını dinleyerek bir süre oyun oynadık.
DSCF5440
DSCF5443
Yaşlı bir sakız ağacının altında dinlenirken hikayemizi okuduk.
DSCF5450
Yeterince dinlendiğimizde gözlem yürüyüşümüze devam ettik. Kuru yapraklar, kozalaklar ve taşlar topladık. Birbirinden farklı ağaçları, çiçekleri ve artık iyice dalgalanmış olan denizi gözlemledik.
DSCF5481
DSCF5495
DSCF5496
Ağaçlara dokunduk, gövdelerine sarıldık.
DSCF5476
DSCF5474
Ağaçların arasında dolaşırken park sakinleri çıktı karşımıza.Ağaçlar arasında dalga dalga ilerleyen küçük bir sığırcık sürüsü, çalılıklarına altına sokulmuş şirin bir kirpi, kendilerine yiyecek bir şeyler bulmaya çalışan kargalar, uyuklayan kediler ve köpekler...
DSCF5488
DSCF5505
Güneşli ve ılık bir günde sonbaharın doğada yarattığı değişiklikleri gözlemlemek için gidilebilecek en güzel yerlerden birindeydik öğrencilerimizle. Ağaçların yapraklarını dökerek kışa hazırlanışlarını gözlemledik. Sonbaharın doğaya kattığı sarının, kırmızının, kahverenginin tonlarını gördük. Yürürken ayağımızın altında kuru yaprakların çıkardığı sesi, hafif esen rüzgarın sesini ve dalgaları dinledik. Ağaçlara, kozalaklara, dökülen yapraklara dokunduk. Derin derin nefes çektik içimize. Çiçeklerin değilse de ağaçların, çimenlerin, kuru yaprakların kokusunu hissettik. 
DSCF5487
Doğayla iç içe, keyifli bir sonbahar sabahıydı küçük doğa gözlemcilerimiz için. 

19 Kasım 2013 Salı

Orff Deneyimi

Avusturya Orff-Schulwerk'in resmi üyesi olan okulumuzda on yıldır bu yaklaşımı kullanıyoruz. Orff pedagojisini uygulamak ve yaygınlaştırmak adına büyük bir heyecanla çalışıyoruz. Fakat iş, bu yaklaşımı velilerimize tanıtmaya gelince içimizdeki heyecanı sözlere dökmek o kadar da kolay olmuyor. Ne şekilde anlatırsak anlatalım Orff'un tanımını yapmaya yetmiyor. Biz de farklı bir yol izliyoruz; onlara Orff'u yaşatıyoruz.
Her yıl velilerimize Orff'u deneyimletmek amacıyla bir yaşantı grubu oluşturuyoruz. Bu yıl altıncı grubumuzu bir araya getirdik. Enerjisi ve katılımı çok yüksek bir toplulukla, Eğitim ve Orff Koordinatörümüz Filiz Yaşar ve müzik öğretmenimiz Aylin Şenol eşliğinde birbirinden keyifli oyunlar oynadık. Orff'un ne olduğunu, neyi hedeflediğini ve çocuklara ne gibi kazanımlar sağladığını aktarmaya çalıştık velilerimize.
Filiz Hanım, okul öncesi eğitimin amacının çocuklarda beceri gelişimi sağlamak olduğunu aktardı. Çalışmanın genelinde kinestetik zeka, yani çocukların sosyal iletişim içerisinde kendilerini ifade ederken bedenlerini kullanma becerileri üzerinde durdu. Velilerimiz için hazırladığı Orff oyunlarında, aynı oyunları çocuklar oynarken eğitimcilerin neleri gözlemlediğini anlattı. Kinestetik zekanın desteklenmesinin ileri yıllarda çocukların okul performansını nasıl arttırdığını aktardı. 
DSCF5167
Çocukların ekranlarla iç içe ilerleyen yaşamlarında görüş alanlarının daralmasına bağlı olarak bedensel algılarını kaybetmeye başladıklarını anlatan Filiz Hanım, katılımcılara kayak yaptırdığı ve bol bol da düşmelerini sağladığı bir oyunda Orff'un beden farkındalığını nasıl geliştirdiğini gösterdi. 
DSCF5197
Son olarak dinleme becerisinin geliştirilebilir olduğunu vurgulayan Filiz Hanım buna yönelik bir çalışma gerçekleştirdi. Bahçesindeki çın çın çiçeğine ulaşmaya çalışan kör bahçıvanın esen rüzgarın sesine rağmen onu duyma çabasını deneyimletti velilerimize.
DSCF5204
Bu yılki Orff yaşantı grubumuzu öncekilerden farklılaştıran, Filiz Hanım'a müzik öğretmenimiz Aylin Şenol'un da eşlik etmesiydi. Aylin Hanım Orff'u müzik yönüyle değerlendirdi.  Orff yaklaşımının köşelerine dil becerisini, hareketi ve dansı yerleştiren Aylin Hanım tam ortalarından ritmin ve müziğin çıktığını anlattı.
DSCF5152
Aylin Hanım anne ve babalardan, dinledikleri müziğin her bir cümlesi için farklı hareketler belirlemelerini istedi. Böylece velilerimiz birlikte bir dans ve ritm oluşturmuş oldular. Ardından kendilerine verilen üç kelimeden yola çıkarak önce dansa, ardından ritme ulaştılar.
DSCF5180
DSCF5187
DSCF5189
Bu yılki Orff yaşantı grubumuzun finali Aylin Hanım'ın planladığı keyifli bir dansla gerçekleşti. Yine müzikteki cümleleri takip eden velilerimiz kendilerine aktarılan figürleri birleştirdiklerinde güzel, uyumlu ve eğlenceli bir dans ortaya koydular.
DSCF5226  
Hepimiz adına keyifli bir pazar günüydü. Çoğunluğunu yeni velilerimizin oluşturduğu katılımcılarımız, hiç tereddüt etmeden bütün oyunlara ve danslara katıldılar. Orff yaklaşımını tanımak adına epeyce ter döktüklerini söylesek abartmış olmayız. Sergiledikleri yüksek enerji için tüm velilerimize teşekkür ediyoruz. Çalışmanın sonunda onlardan aldığımız geri bildirimler, Orff yaklaşımı ile ilgili net bir fikir oluşturduklarını gösterdi bizlere. Bundan daha mutluluk verici ne olabilir ki?